Igor Majan Freelencer - Tvorba web stránok
Úvod > Blog > Podnikanie

Branding: Ako poraziť svojich konkurentov

Verte alebo nie, značku vytvárate od kedy ste sa narodili! Skladáte svoj vlastný príbeh, vytvárate vzťahy a robíte rozhodnutia, ktoré tvoria to, kým ste dnes. Preto je dôležité pochopiť, čím sa odlišujete a čo vás robí jedinečnými od
.
01001010011000010010000001101010011000010010000001100100011001010110100101101110011001010010000001001101011101010111010001110100011001010111001000100001

Verte alebo nie, značku vytvárate od kedy ste sa narodili! Skladáte svoj vlastný príbeh, vytvárate vzťahy a robíte rozhodnutia, ktoré tvoria to, kým ste dnes.

Preto je dôležité pochopiť, čím sa odlišujete a čo vás robí jedinečnými od všetkých ostatných, aby ste, keď príde čas na vytvorenie identity svojej značky mohli vyčnievať z davu. A aj keď  to platí pre osobnú značku, je to ešte dôležitejšie  pokiaľ ide o značku obchodnú.

Čo je obchodná značka?

Ak to poviem úplne jednoducho, je to ako osobnosť vašej spoločnosti. Je to tvár vašej firmy, s ktorou zákazníci komunikujú a rozpoznávajú ju okolo seba . Obchodná značka vám pomáha odlíšiť sa od konkurencie vytvorením jedinečnej identity a vyjadrením toho, čím je vaša firma výnimočná.

Posilňuje tiež vzťahy medzi spoločnosťou a jej cieľovým publikom. Vďaka dobrej značke si zákazníci zapamätajú, čo ponúkate, budú sa cítiť lojálni k vašej firme a budú sa o to chcieť podeliť so svojimi priateľmi. Uistite sa teda, že pri vytváraní značky zachytíte podstatu toho, kto ste a prečo by si vás zákazníci mali vybrať!

To je dôvod, prečo majú najúspešnejšie značky jednu vec spoločnú: všetky majú silný zmysel pre cieľ, poslanie a hodnoty, ktoré sú jasne komunikované ich značkou. Či už ide o ústne vyjadrenie, reklamu alebo iné marketingové stratégie, obchodná značka musí byť dostatočne konzistentná a výrazná, aby ju zákazníci mohli okamžite rozpoznať. Dobrá značka by vám tiež mala pomôcť vybudovať dôveru u vášho publika, ako aj podporiť lojalitu a opakované nákupy.

Úspešné obchodné značky

Obchodná značka je viac než len imidž; je to tvár vašej firmy, s ktorou zákazníci komunikujú a rozpoznávajú ju. Pozrime sa na niekoľko príkladov:

McDonald’s

McDonald’s je značka, ktorá je nielen celosvetovo známa, ale je aj synonymom rýchleho občerstvenia, hodnoty a konzistencie. Nezáleží na tom, kde na svete ste; reštaurácia McDonald’s vám poskytne rovnaký zážitok a rovnakú kvalitu jedla.

To je súčasťou ich značky; poskytovať zákazníkom konzistentné skúsenosti bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú. Okrem toho McDonald’s tvrdo pracoval na vývoji kampaní zameraných na rodinné hodnoty, ktoré jej pomohli stať sa jednou z najlepších reštaurácií rýchleho občerstvenia na svete.

Coca Cola

Coca Cola je jednou z najúspešnejších značiek na planéte a jej typické červeno-biele logo je okamžite rozpoznateľné.

Použili reklamné kampane na vytvorenie emocionálneho spojenia so svojimi zákazníkmi, ktoré je viac ako len predaj produktu. Namiesto toho používajú svoju značku na komunikáciu pocitov šťastia a spolupatričnosti, vďaka ktorým sa zákazníci cítia dobre, keď pijú Coca Colu.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je dôveryhodnou obchodnou značkou s legendárnym logom už od svojho uvedenia na trh v roku 1926. Trojramenná hviezda v kruhu je jednoduchým, ale ľahko rozpoznateľným symbolom na celom svete.

V priebehu rokov zdokonalili svoje inžinierske a dizajnérske procesy, aby zákazníkom poskytli vozidlá, ktoré sa odlišujú od iných značiek automobilov. S pôsobivým radom modelov si majitelia vozidiel Mercedes-Benz môžu byť istí, že dostanú auto, ktoré je spoľahlivé, efektívne a štýlové. To je synonymum značky Mercedes-Benz – auto, ktoré je nadčasové, štýlové a spoľahlivé.

Je teda jasné, že silná obchodná značka je nesmierne dôležitá, ak sa chcete odlíšiť od konkurencie a získať si lojalitu svojich zákazníkov. Uistite sa, že pri vytváraní toho svojho jasne komunikujete svoj cieľ, poslanie a hodnoty a zároveň mu dávate jedinečnú identitu, vďaka ktorej vyniká.

Ako si vytvoríte obchodnú značku?

Ako teda postupovať pri vytváraní silnej značky pre vašu firmu? Tu je niekoľko tipov:

  1. Zistite, v čom sa odlišujete: Prvým krokom pri vytváraní identity výnimočnej značky je identifikovať, čo vás odlišuje od konkurencie a ako to môžete využiť vo svoj prospech.
  2. Definujte, kto ste ako spoločnosť: Ako a prečo ste vznikli? Čo vás definuje? Aký je váš jedinečný predajný návrh? (USP)
  3. Vytvorte konzistentnú vizuálnu identitu: Vaša značka by mala byť okamžite rozpoznateľná na všetkých platformách, od tlače cez digitálne médiá až po balenie. Dôsledne používajte rovnaké písma, farby a dizajnové prvky.
  4. Vypracujte jasnú komunikačnú stratégiu : Vaša značka by mala komunikovať, čo vaša spoločnosť predstavuje a čo ponúka spotrebiteľom. Uistite sa, že všetky vaše marketingové materiály obsahujú rovnaké posolstvo a sú v súlade s vašou celkovou stratégiou značky.
  5. Buďte autentickí: Zákazníci nemajú radi falošné značky vytvorené len preto, aby zarobili peniaze; chcú značky, ktorým môžu dôverovať a ktoré predstavujú niečo viac ako len ziskové marže. Autenticita vám pomôže časom vybudovať lojalitu zákazníkov.

Vytvorenie úspešnej obchodnej značky je niečo, čo si vyžaduje čas, úsilie a odhodlanie. So strategickým prístupom a pochopením hodnôt vašej spoločnosti však budete môcť vytvoriť značku, ktorá rezonuje u zákazníkov a vyčnieva z konkurencie.

Vytvorte si plátno značky

Plátno značky je dokument, ktorý Vám pomôže definovať vaše ciele. Pomôže Vám tiež určiť, kto je váš zákazník. Aké problémy riešia vaši zákazníci a ako im viete pomôcť. Je to vlastne zjednodušený marketingový plán, ktorý si dokážete vytvoriť behom 30 minút. Vaše plátno značky môžete v budúcnosti využívať pri plánovaní marketingovej stratégie.

Ako teda postupovať pri vytváraní plátna značky?

Zákazník

Vytvorte si 3 ideálnych zákazníkov (persóny). Čo je to persóna? Persóna je ideálny zákazník, ktorého si zadefinujete do najmenších detailov. Pri reklame tak nebudete cieliť len na: mužov, vo veku 30 až 40 rokov z Bratislavy. Vy budete cieliť na Janka Hraško, muža vo veku 33 rokov, ktorý podniká v segmente priemyslu. Má rád lyžovanie, číta knihy. Jeho problémy v podnikaní sú malé predaje… Viac o persónach si môžete pozrieť tu.

Problém zákazníka

S akými problémami sa potykajú vaši zákazníci? Viete to? Mali by ste! Ak chcete uspokojovať potreby vašich zákazníkov potrebujete vedieť ich problémy. Aké sú ich najčastejšie otázky k produktu, ktorý im viete ponúknuť? Viete napríklad aj to aký majú vaši zákazníci cieľ? Napríklad: Problémom našich zákazníkov je slabé povedomie o ich značke. Aj keď už majú vytvorenú webovú stránku majú nízku návštevnosť a taktiež príjmy.

Riešenie problémov

Teraz musíte spísať riešenia problémov vašich zákazníkov. V predchádzajúcom kroku ste si zadefinovali problém. Poznáte riešenia? Ako dokážete vyriešiť problém vašich zákazníkov pomocou vašej služby alebo produktu? Ako dokážete splniť cieľ vášho klienta? Napríklad: Riešenie problému našich zákazníkov môže byť: Vysvetliť zákazníkom pomocou content marketingu, že online reklama je potrebná k zlepšeniu návštevnosti a k zvýšeniu predaja. Ponúknuť zákazníkom komplexný balík služieb, ukázať našu kvalitne vykonanú prácu (referencie). Začínajúcich podnikateľov s nízkym kapitálom ponúknuť bezplatné školenia v oblasti online marketingu, aby si reklamu zvládli robiť samy.

Príjmy

V tejto fáze si spíšete, ktoré produkty alebo služby sú vašim primárnym zdrojom príjmov. A naopak, ktoré produkty sú len sekundárnym zdrojom príjmov. Napríklad: Našim primárnym zdrojom príjmov je tvorba webových stránok, e-shopov a online marketing. Sekundárnym zdrojom príjmov je správa webstránok, tvorba grafiky alebo copywriting.

Výhody

Aké sú vaše výhody, ktorými sa môžete pochváliť. Musia to byť výhody, ktoré vás odlišujú od konkurencie. Súbor vašich výhod musí vášmu publiku jasne povedať, že vy ste tá správna voľba. Ak takéto výhody nemáte vytvorte ich. Môžu to byť výhody ako vysoká kvalifikácia, kvalitné materiály, bezplatná skúška vzorky alebo služby. Urobte si rýchly prieskum konkurencie a zistite aké výhody ponúka vaša konkurencia. Potom výhody konkurencie porovnajte s vašimi výhody. Vžite sa do pocitu vášho publika a úprimne si povedzte, či sú vaše výhody dostatočne lákavé nato, aby urobili z vášho návštevníka nového zákazníka. Pozor! Vašou výhodou by nikdy nemala byť len cena.

Napríklad: Našimi výhodami sú, že klientom ponúkame tvorbu bezplatných grafických návrhov ešte pred podpisom tvorby web stránky alebo e-shopu. Potencionálny zákazník tak má na výber, či si nás skutočne vyberie. Pri online reklame ako napr. SEO, PPC, Social marketing robíme bezplatné analýzy poprípade ponúkame 1. mesiac reklamy bezplatne.

USP značky

USP značky je je vlastne krátky slogan, ktorý odzrkadľuje identitu vašej značky a vaše výhody. Je to teda krátka predajná fráza, ktorá vás má prezentovať. Má z nej byť jasné kto ste a čo robíte. Pozor! Nemá to byť len prázdna fráza, ktorá nič neznamená. Takéto USP vôbec nepotrebujete. Zákazník ho hneď dokáže prekuknúť.

Napríklad: Naše USP je „Robíme to úprimne“. USP znazorňuje to, že sa snažíme byť čo najviac transparentný, tým, že ponúkame naše služby na vyskúšanie. Znázorňuje však aj to, že naši zákazníci sú pre náš cenný, preto im ponúkame bezplatné školenia a často aj bezplatnú technickú podporu.

Kanále

 

platno znacky budovanie znacky

platno znacky budovanie znacky

Prečo budovať značku a povedomie o spoločnosti?

Ak podnikáte, je načase posunúť vašu hru s brandingom o stupeň vyššie. Koniec koncov, na čo je dobré mať úžasný produkt alebo službu, ak o nich nikto nevie? Budovanie povedomia o značke a jej uznania je kľúčom k tomu, aby ste sa dostali pred zákazníkov a podporili predaj.

Spomeňte si na niektoré z najväčších značiek – Apple, McDonald’s a Coca-Cola. Nestali sa známymi cez noc. Trvalo roky usilovného marketingu, pôsobivej zákazníckej podpory a efektívnych kampaní na vybudovanie značky, kým sa dostali tam, kde sú dnes.

Ako teda môžete vybudovať povedomie o vašej spoločnosti? Tu je niekoľko nápadov, ako začať:

  • Vytvorte webovú stránku, ktorá prezentuje váš produkt alebo službu. Uistite sa, že je vizuálne príťažlivá a ľahko ovládateľná.
  • Využite sociálne médiá na interakciu so zákazníkmi a šírenie informácií o vašej firme.
  • Budujte vzťahy s influencermi vo vašom odvetví, ktorí vám môžu pomôcť propagovať vašu značku.
  • Vypracujte stratégiu obsahového marketingu, ktorá kladie dôraz na rozprávanie príbehov a pútavý vizuál.
  • Zúčastňujte sa podujatí alebo konferencií týkajúcich sa vášho odvetvia, aby ste sa mohli osobne stretnúť s potenciálnymi zákazníkmi.
  • Využite tradičné reklamné metódy, ako sú rozhlasové, televízne a tlačené reklamy.

 

Výhody investovania do značky

Investícia do značky je jedným z najrozumnejších obchodných ťahov, ktoré môžete urobiť. Z dlhodobého hľadiska sa to oplatí, pretože zákazníci budú mať tendenciu rozpoznať názov vašej spoločnosti a je pravdepodobnejšie, že si od vás kúpia produkty alebo služby. Vytvorením silnej a rozpoznateľnej značky si vytvoríte dôveru u potenciálnych zákazníkov, ktorí sú si istí, že vedia, čo môžu očakávať, keď sa s vami spoja. Tu je len niekoľko výhod, ktoré plynú z investovania do vašej značky:

  1. Budovanie dôvery – Keď zákazníci rozpoznajú vaše logo, slogan alebo iné aspekty identity vašej značky, vedia, že môžu dôverovať spolupráci s vami. Je to dôležité najmä pre podniky, ktoré predávajú produkty online; vďaka zavedenej značke vám zákazníci s väčšou pravdepodobnosťou dôverujú a nakúpia u vás.
  2. Vytváranie lojality zákazníkov – Investícia do vašej značky vedie aj k lojalite zákazníkov; zákazníci sa do vašej firmy budú vracať znova a znova, ak vedia, že ponúkate kvalitný produkt alebo službu. Ak si s nimi vytvoríte emocionálne spojenie, zákazníci sa s väčšou pravdepodobnosťou stanú lojálnymi a budú šíriť informácie o vašej firme.
  3. Zvýšenie predaja – Investícia do značky zvyšuje aj predaj; zákazníci s väčšou pravdepodobnosťou u vás nakúpia, ak spoznajú vaše logo alebo slogan, aj keď o vás predtým nepočuli. To znamená, že investovanie do značky môže byť efektívnym spôsobom vytvárania nových obchodov.
  4. Odlíšiť sa od konkurencie – Investícia do značky vám napokon pomôže vyniknúť z davu; keď potenciálni zákazníci narazia na vaše logo alebo slogan, vedia, že sa líšite od ostatných firiem. Môže to byť efektívny spôsob, ako získať uznanie a vybudovať si lojálnu zákaznícku základňu.

Podobné články

Príspevok na webstránku pre začínajúcich podnikateľov

Ako získať príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť (SZČO) na rok 2024 Začiatok podnikania môže byť…

top view ring binder

Tvorba firemného blogu ako spôsob zvýšenia návštevnosti webu

Pokiaľ túžite pozdvihnúť čísla návštevnosti vášho webu, stavte na blogovanie. Pravidelná tvorba nového interného obsahu…

pr clanok

Tvorba PR článkov – ako by mali vyzerať a kde ich publikovať?

PR články sú dôležitou súčasťou obsahového marketingu. Vďaka nim si budujete brand, rozširujete povedomie o…

Nerobiť fušerinu Čakanie na Godota Žiadne jamostvá Kvalita ne-stojí málo Svoj piesoček
Žiadne jamostvá Kvalita ne-stojí málo Svoj piesoček Nerobiť fušerinu Čakanie na Godota