Igor Majan Freelencer - Tvorba web stránok
Úvod > Blog > Podcast

Online marketing v čase krízy: ako komunikovať?

Časy neistôt, v ktorých sa už nejaký ten rôčik zmietame, si vyžadujú znalosť špeciálnej krízovej komunikácie. Online marketing nevynímajúc. Najhoršie, čo môžete urobiť, je zostať ticho. Stavte na kontinuálnu marketingovú komunikáciu,
.
01001010011000010010000001101010011000010010000001100100011001010110100101101110011001010010000001001101011101010111010001110100011001010111001000100001

Časy neistôt, v ktorých sa už nejaký ten rôčik zmietame, si vyžadujú znalosť špeciálnej krízovej komunikácie. Online marketing nevynímajúc. Najhoršie, čo môžete urobiť, je zostať ticho. Stavte na kontinuálnu marketingovú komunikáciu, ktorá sa vie prispôsobiť nestálemu trhu a zakladá si na hodnotách ako sú podpora, solidarita a nadhľad.

Ako sa zachovať v čase krízy?

1. Neostávajte ticho a pohotovo relevantne reagujte

V časoch kríz je dôležité upraviť produktovú marketingovú komunikáciu na hodnotovú. Udržujte preto svoju značku stále živú prostredníctvom pohotových a flexibilných reakcií na aktuálne dianie. Buďte senzitívnejší a vyjadrujte solidaritu. S celofiremným názorom na komplikované témy rozdeľujúce spoločnosť radšej opatrne. Netreba zaujať svoje stanovisko k úplne všetkému, čo sa vášho podnikania týka len okrajovo. Radšej ponúknite podporu vo vami zastrešovanej oblasti a konkrétne čiastkové riešenie z vašej strany. Rovnako tak smerom von (užšie skupiny ľudí), ako aj dovnútra (zákazníci a zamestnanci). 

2. Zachovajte pokoj a zostávajte zodpovední

Nepanikárte, nerobte nepremyslené unáhlené vyhlásenia, ktoré môžu vašej značke uškodiť. Prostredníctvom krízových komunikačných tímov sa snažte koordinovať nielen svoj biznis, ale aj interné a externé marketingové aktivity. Zaoberať sa môžete najmä nasledovnými otázkami:

  • Aká nálada panuje vo firme a medzi zákazníkmi? (reálne obavy, pocity a reakcie ľudí).
  • Sú všetky naše reklamné kampane stále vhodné? (obsahovo, formou aj kontextom).
  • Nevyzerá to tak, že sa na kríze snažíme prvoplánovo zarobiť? Prevenciou, aby ste sa takto nejavili v očiach verejnosti, je staviť v prvom rade na ľudskosť.
  • Vytvárať nové produkty alebo meniť ich dizajn ako reakciu na aktuálne dianie? Radšej nie, z dlhodobého hľadiska sa vám to neoplatí. Odporúča sa radšej využiť tie už existujúce a hľadať cestu, ako ich najlepšie zapojiť.
  • Pracujeme s overenými informáciami? Dávajte si pozor na zdroj. Sledujte viacero relevantných médií súčasne. Domácich i zahraničných. Preverujte.  Nespoliehajte sa na nejaký portál ABC či pofidérnu facebookovú stránku. Ak si nie ste istí stanoviskom, poraďte sa s agentúrami, zameriavajúcimi sa na krízovú marketingovú komunikáciu.

Zdroj infografiky: Legalmarketing.co.il

3. Myslite aj na zamestnancov

Za každou značkou stoja ľudia a tí bývajú v časoch kríz či zmien neistí, nervózni, plní obáv. Potrebujete ich upokojiť a stáť za nimi. Mali by ste preto komunikovať v prvom rade zodpovedne, aby ste si zachovali istotu, dôveru a predišli šíreniu paniky. Takisto konzistentne – rovnako veci komunikujete navonok, ako i vo vnútri. V krajných prípadoch neváhajte zamestnancom sprostredkovať poskytnutie odbornej psychologickej pomoci.

4. Premyslite si aktuálne smerovanie biznisu a chráňte reputáciu značky

Ktoré produkty v danom období radšej predávať pomenej, resp. obmedziť reklamné kampane na ne? Ktoré aktivity by sa mali eliminovať a čo by ich mohlo v online marketingu nahradiť? Je treba rozmýšľať v aktuálnych súvislostiach, v akých uvažujú aj vaši zákazníci. Pozor si dajte tiež na reputáciu značky. Branding sa tak dlho a ťažko buduje a niekedy stačí len zopár dní či dokonca hodín nepozornosti a všetko spadne ako domček z karát…

krizova kampan

Kampaň značky COOP Jednota, ktorá v roku 2020 získala prvé miesto v súťaži Hermes Komunikátor, v kategórii Krízová komunikácia.

Zdroj foto: COOP Jednota / SME

5. Buďte otvorení a pozitívni

Vieme, ľahko sa to povie pri toľkej zodpovednosti za firmu… Ale myslite na to, že v tom nie ste sami. Je to ťažká situácia pre všetkých. Komunikujte preto zodpovedne, pravdivo, citlivo, no pritom s nadhľadom. Nepreháňajte ani nezľahčujte. Ponúkajte v rámci možností podporu, riešenia, vyhliadky do blízkej budúcnosti.

Zišla by sa vám pomoc pri marketingovej komunikácii?

alebo nám zavolajte:
+421 948 351 870

Ako konať v čase krízy?

1. Investujte do vhodných reklamných kampaní

Do takých, ktoré budú neutrálne, pomôžu vám potiahnuť biznis rovnako v čase krízy, ako aj neskôr, keď sa situácia upokojí. Stavte na produkty a služby, ktoré budú pre ľudí nezbytné nech sa deje čokoľvek. Zbytočne neprovokujte s niečím lukratívnejším, prípadne pripomínajúcim nedostatok či kategorizovanie spoločnosti.

2. Ak chýba budget, zúžte cieľovku

Ak je váš marketingový rozpočet na neurčitý čas obmedzený, berte to ako príležitosť ujasniť si priority. PR a kampane zamerajte len na jasne definovanú cieľovú skupinu. V tejto situácii si nemôžete dovoliť „strieľať naslepo”. Prípadne sa snažte len o udržanie si už existujúcich zákazníkov. To by mohlo byť pre vás istotou aj v čase krízy.

3. Zvážte marketingové kanály

Facebook, Instagram, Google Ads či YouTube vyžadujú veľa času i financií. Pokiaľ sa obávate o budúcnosť svojho biznisu, okrešte tu aktivity na minimum a zvoľte lacnejšie alternatívy napríklad v podobe newslettra. Pravidelne ho zasielajte svojim stálym zákazníkom a nemusíte o nič prísť.

Zhrnutie

V čase krízy sa teda vo firme držte nasledovného:

  • Reagujte pohotovo a relevantne.
  • Vyvarujte sa impulzívnym rozhodnutiam.
  • Dajte si záležať na reputácii značky ešte o niečo viac.
  • Peniažky v rámci marketingu rozumne rozložte do oblastí, ktoré sú pre vás v danom období isté.

Zišla by sa vám pomoc s marketingovou komunikáciou? Hľadáte odborníkov, ktorí by vám poradili so smerovaním kampaní a vášho biznisu celkovo? Obráťte sa na nás v Impresiv.sk alebo nás s konkrétnymi dotazmi priamo kontaktujte

Podobné články

Branding: Ako poraziť svojich konkurentov

Verte alebo nie, značku vytvárate od kedy ste sa narodili! Skladáte svoj vlastný príbeh, vytvárate…

Príspevok na webstránku pre začínajúcich podnikateľov

Ako získať príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť (SZČO) na rok 2024 Začiatok podnikania môže byť…

Navod ako zistit navstevnost stranky a informacie o pouzivateloch

Návod, ako zistiť návštevnosť stránky a informácie o používateľoch

Pýtate sa, ako zistiť návštevnosť stránky? Zaujíma vás nielen to, koľko vám mesačne príde na…

Nerobiť fušerinu Čakanie na Godota Žiadne jamostvá Kvalita ne-stojí málo Svoj piesoček
Žiadne jamostvá Kvalita ne-stojí málo Svoj piesoček Nerobiť fušerinu Čakanie na Godota