Skip links
ako vybudovat uspesny eshop

Ako vybudovať úspešný e-shop #1

Na Slovenskom internete každý rok vznikne niekoľko stoviek nových e-shopov. Veľké množstvo týchto internetových obchodov zároveň aj zaniká. Poďme si teda povedať osem pravidiel, ktoré vám pomôžu vybudovať úspešný e-shop.

Najprv musíte chcieť a mať čas

Pri tvorbe e-shopov na mieru sa často stretávame s klientami, ktorí nás oslovia s požiadavkou vytvoriť e-shop na mieru, pri ktorom nebudú musieť nič robiť, len prijímať objednávky. Tento zásadný problém si neuvedomuje veľa podnikateľov, ktorí si dajú vytvoriť e-shop s cieľom rýchleho zisku pri najmenšom úsilí. Bohužiaľ, niečo takéto neexistuje.

Pokiaľ nemáte rozbehnutú svoju značku, webovú stránku alebo iný kanál, nikto o vás nebude vedieť a nič si u ani vás nekúpi! Samotná tvorba e-shopu na mieru alebo zo šablóny je len začiatok úspešného e-shopu.

Často mávame klientov, ktorí nemajú čas, ale majú financie na to, aby si platili človeka, ktorý sa bude o e-shop starať. V takom prípade je všetko ok. Horšie je to s tými, ktorí nemajú ani ľudí na správu e-shopu, ani čas a hlavne ani chuť. Pre takých je zakladanie e-shopu zbytočnou stratou času.

Dosť bolo toho strašenia, teraz si už konečne poďme povedať, ako treba naozaj rozbehnúť e-shop:

Titulky, popisy a obsah

Nie je nič horšie, ako skopírované popisné texty a titulky produktov od dodávateľa. To isté platí pre popisy kategórií produktov. Tu si treba uvedomiť, že dodávateľ, ktorý nám dodá informácie o produktoch, tie isté informácie dodá aj 10 ďalším odberateľom.

Preto budete mať v e-shope rovnaké titulky aj popisy, ako majú iné e-shopy. Tento fakt vyhodnocuje Google veľmi kriticky. Ide o takzvaný duplicitný obsah. Pokiaľ budete mať v e-shope veľkú mieru duplicitného obsahu, Google vášmu e-shopu priradí horšiu autoritu, a teda aj pozície vo výsledkoch vyhľadávania.

Popisy kategórií a produktov by preto mali byť unikátne, dostatočne dlhé a mali by obsahovať kľúčové slová. Pokiaľ bude váš e-shop riešený formou automatického importu od dodávateľa, pri ktorom sa importujú tisícky produktov, je ťažké prepísať popis každého produktu. V takom prípade vaša stratégia respektíve optimalizácia pre vyhľadávače sa nebude cieliť na produkty, ale na kategórie a ich popisy. Z tohto dôvodu si musíte dať na popisy kategórií záležať.

Pravidlo č. 1: Popisy kategórií a produktov by mali byť unikátne, dostatočne dlhé a mali by obsahovať kľúčové slová.

 

Kvalitné fotky produktov s alternatívnym textom

Kvalitné fotky dokážu naozaj urobiť svoje. Bohužiaľ, o kvalite fotiek väčšinou rozhoduje dodávateľ, ktorý vám fotky dodáva. Pokiaľ sa vám fotky skutočne nepozdávajú, treba skúsiť kontaktovať dodávateľa s požiadavkou o lepšiu kvalitu. Dodávatelia väčšinou majú aj kvalitnejšie verzie, len ich kvôli kapacitným dôvodom neposielajú.

fotky produktov

Na druhej strane fotky musia byť optimalizované. Optimalizované fotky sú také, ktoré sú skomprimované. Kompresia je proces, pri ktorom sa zmenšuje kapacitná veľkosť obrázkov či fotiek, pričom treba dbať na čo najnižšiu stratu kvality. Kompresia teda dokáže spraviť z fotky, ktorá má 5 MB, fotku, ktorá má 0,5 MB. Rozdiel pri náhľade navyše nie je väčšinou viditeľný. Na kompresiu obrázkov môžete využívať nástroj TinyPNG.

Alternatívny text obrázkov

Ďalším dôležitým faktorom pri obrázkoch produktov je využívanie alternatívneho textu – skratka alt. Ide o atribút určený pre vyhľadávače. Tento atribút dáva vyhľadávačom vedieť, pod akým kľúčovým slovom sa majú fotky produktov zobrazovať v Googli.

V praxi to znamená, že pokiaľ si zákazník zadá do Googlu výraz „modré tričko“ a váš obrázok má alt „modré tričko“, je pravdepodobné, že sa váš obrázok zákazníkovi zobrazí a on sa dostane do vášho e-shopu.

Alternatívny text

Podľa štatistík vyplýva, že až 35 % hľadaných výrazov produktov e-shopov sa vyhľadáva prostredníctvom obrázkov. Väčšina majiteľov e-shopov nepozná túto metódu, a preto tým môžete mať pred nimi výhodu.

Pravidlo č. 2: Fotky produktov by mali byť kvalitné, optimalizované a vyplnené atribútom alt.

 

Premyslený dizajn

Pri hľadaní tej správnej firmy, ktorej zveríte tvorbu e-shopu na mieru, ste určite narazili na tvrdenie, že pekný a moderný dizajn je cieľom úspechu. Toto tvrdenie nie je až tak pravdivé. Poznám veľa e-shopov, ktoré majú pomerne zastaraný alebo jednoduchý dizajn, ale majú slušné predaje a konverzie.

Na cieľ úspechu, samozrejme, vplýva veľa faktorov, ale pokiaľ ide o dizajn, ide skôr o správne rozloženie a viditeľnosť ako o estetiku. Takéto dizajny sa nazývajú UX dizajny. Teda dizajny urobené s cieľom vyvolať u zákazníka nejakú akciu (nákup).

Ako by mal vyzerať UX dizajn?

UX dizajn by mal mať výrazné prvky „call to action“– teda tlačidlá pridať do košíka, vyhľadávacie pole, kategórie produktov. To všetko sú časti , ktoré by mali byť skutočne výrazné.

Samozrejme, že pokiaľ nie ste programátor, dizajn si sami neprerobíte. Viete však, aké požiadavky máte požadovať pri tvorbe e-shopu na mieru.

Pravidlo č. 3: Dobre premyslený dizajn robený s ohľadom na prvky call to action.

Pokračovanie ako vybudovať úspešný e-shop nájdete v našom ďalšom článku.

4.5/5 - (celkom: 4 )

Zanechajte komentár

Zobraziť
Potiahni