Igor Majan Freelencer - Tvorba web stránok
Úvod > Blog > Podcast

Neuromarketing – prečo by ste ho mali používať na svojej webstránke alebo eshope?

Digitálny marketing v podobe neuromarketingu je zábava. Skúmame online návštevníkov webstránok a eshopov a hľadáme, čo na nich najlepšie funguje. Aby sme posilnili vašu značku, zvýšili návštevnosť, alebo zlepšili predaj v online obchode.
.
01001010011000010010000001101010011000010010000001100100011001010110100101101110011001010010000001001101011101010111010001110100011001010111001000100001

Digitálny marketing v podobe neuromarketingu je zábava. Skúmame online návštevníkov webstránok a eshopov a hľadáme, čo na nich najlepšie funguje. Aby sme posilnili vašu značku, zvýšili návštevnosť, alebo zlepšili predaj v online obchode. Čo je neuromarketing a ako ho používať?

Čo je neuromarketing a prečo by ste ho mali používať?

Nina má v prehliadači otvorený svoj obľúbený internetový obchod a bezmyšlienkovite kliká na položky, ktoré si už celé mesiace vyhliadala.

Letmo jej preletí hlavou, že momentálne nič také nepotrebuje, ale je veľmi príjemné konečne si dopriať trochu nákupnej terapie.

Kliká bez väčšieho zaujatia, až kým nenarazí na šaty, ktoré jej padnú do oka. Tmavomodrá látka a zložité korálky na nich sú také krásne, že šaty vyzerajú ako zo sna. Majú posledné kusy na sklade a hodnotenie spokojnosti zákazníkov je vysoké, tak neváha. Nina si bez rozmýšľania pridá šaty do košíka, pokračuje k výberu spôsobu platby a objednáva.

Netuší, že sa práve stala súčasťou experimentu v oblasti neuromarketingu – procesu, ktorý zahŕňa techniky marketingového výskumu zamerané na pochopenie toho, ako sa spotrebitelia rozhodujú na nevedomej úrovni.

Experiment zafungoval – Nina odoslala objednávku a spolu s ňou tak urobilo množstvo ďalších žien, ktoré rozmýšľajú ako ona.

Eshop, kde práve nakúpila, je optimalizovaný najmodernejšími technikami neuromarketingu.

Čo je neuromarketing v online marketingu a ako funguje?

Cieľom neuromarketingu je pochopiť, čo vyplýva na nevedomé rozhodovanie ľudí a využiť to na dosiahnutie cieľov – spravidla nákupu produktov alebo služieb. Preto by ho žiadna biznis marketingová stratégia nemala ignorovať.

Eshop v ktorom Nina nakupovala aplikoval výsledky neuromarketingového výskumu tak, aby čo najviac vplýval na rozhodovanie svojich návštevníkov smerom k vykonaniu ich pozitívneho nákupného rozhodnutia.

Ako taký marketingový výskum vyzerá?

Vo fáze testovania sa sleduje správanie zákazníkov pri prehliadaní stránok produktov a nákupe tovaru. Monitorujú sa napríklad ich pohyby myšou a analyzuje čas ktorý strávia prezeraním konkrétnych produktov pred rozhodnutím o nákupe.

Sledujú sa heatmapy – teda miesta, ktoré najviac prilákali pozornosť návštevníkov tým, že im na ne padol zrak

heatmapy neuromarketing
heatmapy neuromarketing

Testujú sa rôzne kombinácie farieb, veľkostí obrázkov, fontov či rozmiestnenia prvkov v nákupnom košíku.

Údaje z experimentov marketéri analyzujú, vyhodnocujú a potom:

  • vytvárajú efektívnejšie reklamné kampane
  • identifikujú kritické rozhodnutia spotrebiteľov v bodoch, ktoré vedú k nákupu produktu
  • snažia sa lepšie porozumieť mozgovým procesom súvisiacim s rozhodovaním o nákupe
  • zlepšujú celkovú skúsenosť zákazníka s nákupom

Jednoducho – vytvárajú lepšie webstránky a eshopy, ktoré predávajú.

Čo podľa neuromarketingu najlepšie funguje na zákazníkov?

Z výskumov vyplýva niekoľko konkrétnych aplikácií čo a ako používať, aby bolo možné zaujať návštevníka na internete a priviesť ho k nákupu. Pozrime sa na niektoré z nich.

Emocionálne obrázky a videá

Vieme, že emócie predávajú.

Emocionálne obrázky a videá sú kľúčovou súčasťou neuromarketingu. Tieto typy mediálnych nástrojov dokážu dosiahnuť veľmi hlboké pochopenie publika a pomôcť im cítiť sa vizuálne prepojení s vašou značkou.

neuromarketing v praxi
neuromarketing v praxi

Chutne vyzerajúce hotové a voňavé jedlo s usmiatou herečkou je ako návnada na kúpu potraviny určite lepšie ako suchá fotografia produktu, napríklad ryže v obale.

Farby

Používanie farieb na vyvolanie emócií a zvýšenie atraktivity produktu. Už od staroveku ľudia využívali farby na prácu s ľuďmi. V starom Grécku boli farby používané ako prostriedok k zvýšeniu efektivity a príťažlivosti.

Neuromarketing sa snaží používať optické podnety, ktoré vyvolávajú pozitívne emócie u spotrebiteľov.

Najobľúbenejšie farby sú červená, oranžová, žltá a modrá. Červená je farbou, ktorá vyvoláva energické pocity, oranžovú používajú marketingové tímy na dosiahnutie pozitívnych emócií. Žltá je pre väčšinu ľudí pozitívna farba, ktorá pomáha udržiavať pozornosť spotrebiteľa. Modrá je najpoužívanejšou farbou pre neuromarketing, pretože vyvoláva pocity bezpečia a dôvery.

neuromarketing a farby
neuromarketing a farby

Všetky tieto farby majú svoje výhody a nevýhody, a preto je dôležité, aby marketér správne analyzoval spotrebiteľské chovanie a vybral tie najvhodnejšie farby pre danú situáciu.

Personalizovaná reklama

Ešte donedávna bola reklama zameraná len na všeobecnú populáciu a všetkým sa zobrazovala rovnako. Personalizovanou formou reklamy, sa snažíme zamerať na individuálne preferencie konkrétnych spotrebiteľov. Reklama cieli na rôzne demografické skupiny, ako je vek, pohlavie, geografická lokalita alebo ekonomické postavenie.

Analýza správania na webstránke

Vďaka nej vieme identifikovať typické správanie návštevníkov a využiť to na optimalizáciu dizajnu a usporiadania produktov na vašom eshope alebo webstránke.

Prebieha to tak, že analytik sleduje prieskumy, formuláre od návštevníkov, údaje z cookies a ďalšie interakcie s webom. Tieto informácie sú potom zhromaždené a usporiadané do rôznych typov prehľadov. Vidíme, ako sa návštevníci pohybujú po webstránke alebo ako dlho si vyberajú určitý produkt. Ľahšie tak odhalíme slabé stránky webu, alebo eshopu. A potom ho vylepšiť.

Taktiež môžeme obsah stránky prispôsobiť cieľovým skupinám spotrebiteľov na zlepšenie efektivity marketingových akcií. Alebo monitorovanie konverzií a meranie úspechu rôznych marketingových stratégií.

Neviete ako aplikovať Neuromarketing?

Nevadí, my to vieme! Poradíme vám ako aplikovať neuromarketing do praxe a urobíme z vašich produktov tie, ktoré zákazníci túžia mať.

alebo nám zavolajte:
+421 948 351 870

Naliehavosť a pocit nedostatku

Používanie neuroprincípov, ako je Urgency a Scarcity pomáhajú zvýšiť pravdepodobnosť nákupu. Ľudia rýchlejšie nakúpia produkty, ktoré sa zdajú byť limitované alebo nedostupné. Všetci to poznáme:

Posledné kusy na sklade!

Zľava už len 6 hodín a 25 minút – a bežiace odpočítavanie po sekundách.

Urgency a scarcity môžu mať veľa podôb – od špeciálnych akcií, cez obmedzené časové rozpätia a počty produktov k dispozícii, až po bezplatné darčeky pre prvých 100 zákazníkov.

Ako možno neuromarketing využiť pri budovaní značky na internete a ako to merať?

K dosiahnutiu úspechu pri budovaní značky môžete použiť tri metódy neuromarketingu:

  1. Posilnite emocionálne spojenie so značkou – zapojené emócie sú veľmi dôležité pre dlhodobú lojalitu spotrebiteľa. Na tento účel je možné vytvoriť interaktívne obsahy, ako napríklad hry alebo príbehy spokojných klientov, ktoré by stimulovali emocionálnu reakciu u spotrebiteľa.
  2. Zbierajte informácie – a vyhodnocujte ich! Všetko čo sa týka produktov alebo služieb vašej značky. Len tak získate lepšiu predstavu o tom, aké predmety sú pre potenciálnych zákazníkov atraktívne. Sú na to rôzne pokročilé technológie ako sú EEG (elektroencefalografia), fMRI (magnetická rezonancia), funkčné ultrazvukové skenovanie a alebo eye-tracking – sledovanie pohybu očí.
  3. Udržte klientovu pozornosť – čo funguje lepšie pre vašich potenciálnych zákazníkov? Je to vizuálny obsah alebo audio stimul? To sa dá zistiť napríklad A/B testovaním. Zaznamenávajte reakcie klientov a zistite, čo najviac upúta pozornosť. A potom používajte to, čo funguje najlepšie.

Funkčnosť týchto metód sa skôr či neskôr musí prejaviť do nárastu konverzií. Či už sú to nákupy, alebo reakcie na vaše produkty.

Kým však napríklad PPC kampaň môže mať okamžitý efekt na zvýšenie predaja, pri budovaní značky je to dlhodobý proces.

Prvým krokom by malo byť porovnanie súčasnej hodnoty značky s jej predchádzajúcou hodnotou. To vám poskytne presný obraz o tom, aký pokrok ste dosiahli. Posilnená značka sa môže tiež prejaviť v náraste diskusie na vašich sociálnych médiách, komentármi k produktom, alebo ich recenziami na súkromných blogoch. Prípadne vyšším počtom odberateľov newslettera.

Rekapitulácia

  • Cieľom neuromarketingu je pochopiť, čo vyplýva na nevedomé rozhodovanie ľudí a využiť to na zvýšenie predaj produktov alebo služieb.
  • Pri neuromarketingu sa sleduje správanie ľudí pomocou tepelných máp, času stráveného na stránke, miery scrolovania alebo mnohých iných štatistík.
  • Pri budovaní značky môžeme posilniť emocionálne spojenie zo značkou pomocou príbehov spokojných zákazníkov. Ďalej môžeme udržiavať zákazníkovu pozornosť pomocou vhodného obsahu ako napríklad videí, audia alebo vhodných farieb, ktoré môžeme otestovať pomocou A/B testovanie.
  • Na správanie zákazníkov najlepšie fungujú emocionálne fotky, zvuky a videá, vhodný výber farieb, personalizovaná reklama, analýza správania na webstránke a vyvolanie pocitu nedostatku a naliehavosti.

Zdroj: https://digitalsynopsis.com/advertising/psychology-of-colors-in-marketing/

Podobné články

Branding: Ako poraziť svojich konkurentov

Verte alebo nie, značku vytvárate od kedy ste sa narodili! Skladáte svoj vlastný príbeh, vytvárate…

Príspevok na webstránku pre začínajúcich podnikateľov

Ako získať príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť (SZČO) na rok 2024 Začiatok podnikania môže byť…

Navod ako zistit navstevnost stranky a informacie o pouzivateloch

Návod, ako zistiť návštevnosť stránky a informácie o používateľoch

Pýtate sa, ako zistiť návštevnosť stránky? Zaujíma vás nielen to, koľko vám mesačne príde na…

Nerobiť fušerinu Čakanie na Godota Žiadne jamostvá Kvalita ne-stojí málo Svoj piesoček
Žiadne jamostvá Kvalita ne-stojí málo Svoj piesoček Nerobiť fušerinu Čakanie na Godota